Waarom sauna goed voor je is

Je hebt misschien gehoord dat een hete sauna binnenstappen na een sessie in de sportschool ontspannend en ontgiftend voor je lichaam kan zijn. Zelf zou ik meer gebruik willen van de sauna, maar hier moet ik echt meer tijd voor vrij maken. Meestal ben ik na 15 minuten wel klaar met sauna, maar ik kwam erachter dat je ook niet langer dan 20 minuten in de sauna hoeft te zitten.

Waarom gaat men eigenlijk naar de sauna? Klopt het dat zweten tijdens een saunasessie gifstoffen uit het lichaam of de huid vrijmaakt? Wat zijn de risico's van het gebruik van sauna's?


Ontspanning

Sauna's worden van oudsher gebruikt om een gevoel van ontspanning te creëren. Naarmate jouw hartslag stijgt en jouw bloedvaten verwijden, neemt de bloedtoevoer naar de huid toe. Sauna's kunnen ook de bloedcirculatie verbeteren.

Je sympathische zenuwstelsel wordt actiever om de temperatuur in je lichaam in balans te houden. Je endocriene klieren beginnen betrokken te raken bij deze reactie. De reactie van jou lichaam op de hitte kan ervoor zorgen dat je minder opmerkzaam bent voor pijn, alerter bent en je een gevoel van opgetogenheid geeft. De warmte ontspant je spieren, ook die in je gezicht en nek. Deze spieren zijn vaak gespannen na een lange dag.

Dit ontspannende effect is een van de grootste voordelen van het gebruik van een sauna. Om het ontspanningseffect te vergroten, kun je meditatie beoefenen terwijl je in de kamer bent. Wanneer je je lichaam fysiek kalmeert, volgen vaak de geest en de emoties. Het effect is langdurig en kan zelfs helpen om een betere nachtrust te krijgen.





Sauna's versus stoombaden

Je vraagt je misschien af wat het verschil is tussen een sauna en een stoombad. Beide soorten kamers worden gebruikt om zweten te bevorderen, maar ze gebruiken verschillende soorten warmte om dit te bereiken. Sauna's gebruiken droge warmte die wordt geproduceerd door een kachel of hete rotsen om de kamer te laten escaleren tot 195 ° F (90,5 ° C) met een zeer lage luchtvochtigheid.

Aan de andere kant hebben stoomkamers vochtige hitte. Ze werken bij lagere temperaturen, meestal rond de 43-49°C en 100 procent relatieve vochtigheid


Pijnstilling

Het gebruik van een droge sauna kan mensen een verkwikt gevoel geven. Omdat de bloedvaten zich ontspannen en verwijden in een sauna, neemt de bloedstroom toe en kan de ervaring helpen de spanning in de gewrichten te verminderen en pijnlijke spieren te verlichten.


Uitdroging

De gemiddelde persoon verliest ongeveer een halve liter zweet in slechts een korte tijd in de sauna, dus zorg ervoor dat je veel water drinkt voor en na het gebruik ervan. Breng geen lange tijd in de sauna door, omdat langdurige perioden het risico op uitdroging vergroten.

Ernstige uitdroging is een medisch noodgeval. Je moet de sauna onmiddellijk verlaten als je je duizelig/licht in het hoofd voelt, hoofdpijn hebt of erg dorstig wordt.

Complicaties van ernstige uitdroging zijn onder meer:

  • lage bloeddruk
  • hitte-uitputting of hitteberoerte
  • nierfalen
  • hypovolemische shock
  • (Hypovolemische shock wordt veroorzaakt door een tekort aan volume in de bloedvaten. Dit kan gebeuren door ernstige inwendige of uitwendige bloedingen, brandwonden en andere manieren van groot vochtverlies (diarree, braken en zweten).
  • toevallen
  • bewusteloosheid
  • coma

Drink na je saunasessie veel water om je lichaam te hydrateren.


Gewichtsverlies

Sauna's zijn niet effectief voor gewichtsverlies, omdat het enige verloren gewicht het vochtgewicht is, en uw lichaam zal het verloren vocht aanvullen zodra u eet of drinkt. Zodra je water drinkt, kom je meteen weer aan in gewicht. Als je wilt afvallen, houd je dan aan een gezond eet- en bewegingsplan.


Gifstoffen

Er zijn geen aanwijzingen dat zweten tijdens een saunasessie gifstoffen uit het lichaam of de huid vrijmaakt. Het enige doel van zweten is om oververhitting van je lichaam te voorkomen. Het zijn je lever en nieren die ontgiften.

Een goede hydratatie is belangrijk voor een goede werking van uw lever en nieren. Zorg ervoor dat u veel water drinkt om verloren vocht aan te vullen na gebruik van de sauna. Laat uw lever en nieren het werk doen.


Vruchtbaarheid

Onderzoek heeft een verband gevonden tussen saunagebruik en verlies van vruchtbaarheid bij mannen. Uit een recent onderzoek onder Finse mannen die gedurende drie maanden twee saunasessies van 15 minuten per week ondergingen, bleek dat het gebruik van sauna's een significant negatief effect had op hun productie van sperma.

Het goede nieuws is dat het effect omkeerbaar bleek te zijn. Er is meer onderzoek nodig om de impact van sauna's op de vruchtbaarheid te begrijpen, vooral bij mannen die al een laag aantal zaadcellen hebben of andere vruchtbaarheidsproblemen hebben.

Wanneer sauna's vermijden?

Bepaalde gezondheidsproblemen zijn niet compatibel met sauna's of stoombaden. Als je een van de volgende aandoeningen heeft, raadpleeg dan jouw arts voordat je een sauna gebruikt:

Astma of andere ademhalingsproblemen

  • hartziekte
  • zwangerschap
  • epilepsie
  • zeer hoge of zeer lage bloeddruk
  • mensen onder invloed van alcohol
  • degenen die stimulerende middelen, kalmerende middelen of andere geestverruimende middelen gebruiken


De voordelen als de risico´s aan het gebruik van sauna´s

Uit bovenstaande blijkt dat er zowel voordelen als risico's zijn aan het gebruik van sauna's. Sauna's zijn over het algemeen veilig voor gezonde personen. Hoewel veel mensen sauna's gebruiken als onderdeel van een gezond levensstijl, is wat het beste voor jou misschien niet wat het beste is voor iemand. Bij gebruik in combinatie met een gezond dieet, trainingsroutine en veel water, kunnen sauna's u helpen bij:

  • lichte pijn en spierpijn
  • ontspanning
  • beter slapen
  • bloedsomloop verbeteren

Zelf blijf ik meestal maximaal 15 minuten, maar het advies is streef in eerste instanties naar sessies van 15 minuten en werk dit op tot maximaal 30 minuten per keer.

Wil je weten hoe je een saunarondje het beste kunt doen?

Kijk dan op de website van Mens en Gezondheid

Bereid je goed voor als je deelneemt aan één van de workshops van Powerful Breaks waar je onbeperkt gebruik kunt maken van de wellness faciliteiten op één van onze locaties.


Negatieve emoties van burn out overwinnen








Gezonde ziel in een gezond lichaam








Het pad naar heelheid

Reactie